maandag 8 juni 2015

Praatniveaus (Polka dots thema deel 4)

Vaak moeten wij als leerkrachten voortdurend om stilte vragen.
Om leerlingen aan te leren hoe hard ze mogen praten, wanneer ze mogen praten,... maak ik gebruik van praatniveaus. Leerlingen weten perfect hoe luid mogen praten en als ik hen er op wijs of aanspreek, weten ze onmiddellijk wat ik bedoel. Vaak wijzen de leerlingen elkaar hier ook op. (Ssst, de juf heeft ... niveau hangen.) Ze leren ook heel snel de nummers die bij het niveau horen. Tijdens momenten buiten de klas hoef ik dan enkel het juiste aantal vingers op te steken en de leerlingen weten hoe hard/zacht ze mogen/moeten praten.


Niveau 0: Er is absolute stilte in de klas. Dit tijdens een instructie.
Niveau 1: Fluisterstem. Enkel je buur kan je horen. Dit kan tijdens partnerwerk.
Niveau 2: Groepjesstem. Dit kan je toepassen tijdens een groepswerk.
Niveau 3: Je normale stem. Tijdens dit moment mogen de leerlingen praten zoals normaal. Dit kan tijdens een spelmoment, afsluiting, kringgesprek of spreekbeurt.
Niveau 4: Speelstem. Deze stem mag nooit binnen maar kan wel tijdens een moment buiten.

Ik hang deze kaarten op bord op en hang een wasknijper op het niveau waarop de leerlingen mogen praten/niet praten.

Het polka dot thema vond ik hier bij de gratis documenten. De afbeeldingen vond ik bij google afbeeldingen.

Wil jij ook aan de slag met deze praatniveaus? Stuur dan snel een mailtje naar jufstephanie10@gmail.com en ik stuur je de documenten op. 

Tot de volgende keer!

Bron afbeeldingen en polka dot: www.teacherspayteachers.com en google afbeeldingen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen