maandag 6 oktober 2014

Tussendoortjes deel 2

Even geleden liet ik jullie hier mijn kaartjes voor mijn tussendoortjes al zien.
Ik vertelde toen ook dat ik nog niet goed wist hoe ik deze in de klas ging gebruiken qua creatief systeem. Na even denken heb ik een goed en leuk idee in mijn hoofd zitten.
Ik laat vandaag al de 2de stap zien en ergens in de loop van de week zie je de laatste stap hier verschijnen.

Het idee is als volgt: Ik merk vaak op dat kinderen wel eens durven 'foefelen' als ze een kaartje voor een tussendoortje mogen nemen. Dit wil ik voorkomen. De kaartjes allemaal vastnemen in een waaier zodat ze zo moeten kiezen, vind ik zeer omslachtig. Ik maakte daarom kleine kaartjes met daarop leuke cijfers van 1 tot 8 per 'vak'. Deze cijfers hebben dan weer een wolkje boven hun hoofd met daarin een verwijzing naar het soort tussendoortje.

  • Rode kaartjes: 1,2,... = Wiskunde
  • Gele kaartjes: Bal = Beweging
  • Groene kaartjes: A, B, ... = Taal
  • Blauwe kaartjes: Muzieknoten = Muzisch


De volgende stap was dan de kaartjes printen op gekleurd papier en daarna kleven op wit papier. Op de achterkant tekende ik hetzelfde cijfertje als op de kleine kaartjes.


Het systeem werkt als volgt: De kleine kaartjes gaan in een doosje. Dit doosje wordt dan bevestigd aan een systeem waar mijn grote kaartjes inzitten. Wat voor systeem, dat is nog een verrassing. Om beurt mag een leerling een kaartje grabbelen uit de doos. Daarna neemt de leerling het bijhorende grote kaartje en dat tussendoortje wordt gespeeld.
Bijvoorbeeld: De leerling trekt een rood kaartje met nummer 5 op. De leerling neemt daarop het rode kaartje met de grote 5 op. Dat spel wordt nu gespeeld.

Wil jij deze kaartjes ook gebruiken? Stuur dan een mail naar jufstephanie10@gmail.com.

Tot de volgende keer!

Bron cijfers: http://www.canstockphoto.nl/vriendelijk-geschetste-getal-1-5132153.html

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen