donderdag 30 oktober 2014

Beloningsysteem

Tijdens deze vakantie heb ik me op iets nieuws gestort, namelijk mijn beloningsysteem.

Mijn systeem bestaat uit 6 onderdelen. Dat lijkt veel maar je zal zo dadelijk zien dat ze mooi in elkaar overvloeien. Vorig jaar zag ik dit beloningsysteem op mijn werk en het was een groot succes.
Onderdeel 1: Stoplicht
Onderdeel 2: Smileys
Dit zijn de eerste 2 onderdelen die zeker samen horen. Onderdeel 1 is een stoplicht dat ik zelf gemaakt heb. Onderdeel 2 bestaat uit een document op de computer met bij elk kind 10 lachende smileys en 10 droevige smileys. Hoe werkt dit nu?

Als de leerlingen flink zijn en stil en goed meewerken, blijft de bol op groen hangen. Heeft de bol de hele dag op groen gehangen, dan mogen alle leerlingen op het einde van de dag een lachende, groene smiley kleuren.
Als de leerlingen praten en ik toch wel eens moet mopperen, gaat de bol op oranje. Heeft de bol op oranje gehangen, dan krijgen de leerlingen niets.
Als de leerlingen na enkele waarschuwingen met de oranje bol nog niet luisteren, dan wordt de bol op rood gehangen. Wanneer de bol op het einde van de dag nog altijd op rood hangt en niet terug naar oranje of groen is gegaan, dan kleuren de leerlingen een rode, droeve smiley.
Als de bol op rood hangt, worden er geen waarschuwingen meer gegeven en moeten de leerlingen onmiddellijk een rode bol kleuren als ze iets mispeuteren.

Leerlingen kunnen ook op andere manieren rode of groene bollen/smileys verdienen. Denk maar aan geen huiswerk bij (rood), kinderen pijn doen (rood), iemand helpen (groen).


Wanneer de leerlingen een rode smiley kleuren, krijgen ze ook telkens een rode bon mee naar huis. Dit kan gaan over huiswerk niet gemaakt, iets vernield, niet willen opruimen,... Wanneer de leerlingen iets goed gedaan hebben, dan krijgen ze een groene bon mee naar huis. Op elke achterkant wordt dan kort iets geschreven en de ouders handtekenen dit. Op die manier weten de ouders ook hoe hun kinderen het doen op school.

Op het einde van de week worden de bollen opgeteld. Dit gaat als volgt: Alle groene bollen - alle rode bollen. Heeft de leerling dan nog altijd 5 groene bollen over, dan krijgt deze een stempel op zijn stempelkaart. Bijvoorbeeld: 8 groene bollen - 2 rode bollen = 6 groene bollen = stempel.

Onderdeel 3: Stempelkaart
Hier zie je 4 voorbeelden van stempelkaarten. Dus elke keer een leerling 5 bollen of meer heeft, krijgt hij een stempel. Wanneer een leerling op het einde van de week 10 groene bollen heeft, krijgt hij de stempel dubbel! Ik ben in de toekomst ook van plan om mijn lezen hieraan te koppelen. Hebben de leerlingen een volle leeskaart, dan krijgen ze een stempel op hun stempelkaart.

Aan een volle stempelkaart hangt een beloning aan vast. Aangezien ik niet zo gek ben op materiële beloningen, ging ik op zoek naar leukere beloningen. Ik vond 2 leuke beloningen waar ik me op gebasseerd heb.
Bron: http://gietjes.blogspot.be/2013/07/verrassingen-in-ruil-voor-bravobonnen.html
Bron: http://www.klascement.be/docs/43336/?previous



Wanneer de leerlingen een volle stempelkaart hebben, mogen ze een beloning uit de doos komen halen. Dit doen ze door middel van 2 kaartjes te grabbelen en daaruit 1 te kiezen. Er zijn bonnen voor jou alleen en er zijn bonnen voor de hele klas. Voor elk wat wils.

Zo ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen inspireren en dat jullie ook aan de slag willen met dit beloningsysteem. Ik hoop ook dat het een beetje duidelijk is en dat ik niet teveel wou vertellen.
Alles wat je hier ziet, kan ik via jufstephanie10@gmail.com naar jou sturen. Stuur dus snel een mailtje.

Tot de volgende keer!

Bron idee: http://gietjes.blogspot.be/2013/07/verrassingen-in-ruil-voor-bravobonnen.html
Bron idee: http://www.klascement.be/docs/43336/?previous
Bron afbeeldingen: http://www.jufsamantha.nl

2 opmerkingen:

  1. Het was even zoeken hoe je systeem precies in elkaar zat maar het ziet er zeker bruikbaar uit. Ik vind het super dat je niet alleen klassikaal werkt maar dat de kinderen ook individueel smiley's kunnen verdienen. En tegen materiële beloningen zeg ik ook nee, wat jij nu hebt is veel leuker en motiverender. Tof systeem!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de reactie! Altijd leuk om te horen wat iemand anders er van denkt.

      Verwijderen