maandag 22 september 2014

Verjaardagskalender

Het volgende project op mijn lijstje, was het maken van een verjaardagskalender.
Ik ging op zoek naar een leuke kalender waar ik mijn eigen toets in kon steken.
Ook zocht ik een kalender die per maand een kenmerk van die maand kan geven. Hiermee bedoel ik dat een pompoen kan horen bij oktober, bladeren bij november, een paraplu bij april,..
Na veel zoeken op pinterest en internet, vond ik een leuke kalender die ik wel zag zitten. De kalender die ik zag was opgebouwd uit verschillende cupcakes. Meteen kreeg ik het idee dat ik de cupcakes kon versieren door het kenmerk dat ik koos te integreren.

Ik maakte eerste een brainstorm. Welk kenmerk hoort bij welke maand, welke kleuren ga ik gebruiken, welke afbeeldingen gebruik ik,...
Hierna maakte ik op de computer een sjabloon. Dit sjabloon printte ik dan af en tekende ik over op dik wit tekenpapier met behulp van kalkpapier. Dit vind ik persoonlijk veel mooier ogen dan gewoon printten en kleuren. (Dit kan ook aan mijn printer liggen maar vaak zijn de prenten wazig, of zijn het wazige lijnen.) Hierna uitknippen, lamineren en opnieuw uitknippen.
De cupcakes kan ik dan bevestigen aan de klasdeur, prikbord,...


Natuurlijk moest ik ook nog een manier zoeken om aan te geven welke leerling wanneer jarig is. Dit doe ik met behulp van kaarsjes. Elk kaarsje krijgt een geel vlammetje. Het stokje zelf krijgt dezelfde kleur als het onderste deel van de cupcake. Op het stokje komt dan de naam van de leerling en in het vlammetje komt de datum.

Hieronder zie je een voorbeeldje voor mezelf. Het is de bedoeling dat er later wat meer kaarsjes komen te hangen.


Wanneer dit in mijn klas komt te hangen, post ik zeker nog een foto. Als je deze kalender ook wil gebruiken in je klas, stuur dan een mailtje naar jufstephanie10@gmail.com.

Tot de volgende keer!

Bron afbeeldingen: Google afbeeldingen/kleurplaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen